Čo je počítačová grafika
- Definícia: vedná disciplína, ktorá sa zaoberá transformáciou údajov na grafické zobrazenia a naopak. Počítačová grafika sa zaoberá manipuláciou s vizuálnymi a geometrickými informáciami pomocou výpočtovej techniky.
- Termín “Computer Gaphics” zaviedol okolo roku 1960 William Fetter (1928-2002) – letecké inžinierstvo
- História sa prekrýva s históriou virtuálnej reality, počítačových hier, animácie a simulácií
Stručná história počítačovej grafiky
- 1960: Vektorový (kaligrafický) monitor.
- 1962: I. E. Sutherland, "Sketchpad: A Man-Machine Graphical Communication System," Ph.D. Thesis, MIT.
- 1970: Nástup rastrovej grafiky.
- 70-te r.: Osvetľovacie algoritmy (Goraude and Phong shading - tieňovanie).
- 1980: Renderovacie algoritmy (Ray Tracing – metóda sledovania lúča).
- 1984: GUI - X Window System.
- 1990+: Dominancia SGI v oblasti high end počítačovej graficky a GS
- Koniec 90-tych rokov 20. stor.: prienik PC s výkonným grafickým akcelerátorom do bežných PC
Rozšírenú históriu počítačovej grafiky môžte nájsť na: A Brief History of Computer Graphics a HISTORY OF COMPUTER GRAPHICS .
Oblasti počítačovej grafiky
- Grafické systémy
- Animačné systémy
- Renderovacie systémy
- 2D grafické systémy (Photoshop, GIMP)
- 3D grafické systémy (Blender, 3D max)...
- Virtuálna realita
- Virtuálne múzeá
- Hry
- Multimediálne systémy...
- Geografické informáčné systémy (GIS)
- Human-computer interaction (HCI)
- Vizualizácia informácií
- Medicínske informácie ...
Delenie počítačovej grafiky a jej aplikácie
- Geometrické Modelovanie
- Vizualizácia dát
- Rekonsštrukcia dát
- Číslicové spracovanie obrazu
- Vyučovanie
- Zábava
- Webstránky
- Interaktívne aplikácie