Zobrazovací kanál
- inými slovami môžeme hovoriť o zobrazovacom procese, kt. prenesie scénu na obrazovku počítača.
- máme 3d a 2d zobrazovací kanál (pri 2d verzii odpadá premietanie)
Rendering pipeline, Carlo H. Séquin
fázy zobrazovacieho kanála- Modelovanie. Vytváranie scény jednotlivo po objektoch (každý objekt je modelovaný v jeho vlastnej súradnicovej sústave).
- Snímanie. Po úplnom namodelovaní scény ju chceme premietnuť do dvojrozmerného obrázku. Musíme sa rozhodnúť, aký typ premietania budeme používať: rovnobežné alebo stredové.
- Konštrukcia súradnicovej sústavy pozorovateľa (snímacej súradnicovej sústavy)
Konštrukcia si vyžaduje zadanie:- súradnice pozorovateľa (kamery), presnejšie jeho oka P
- súradnice cieľového bodu (bodu, na ktorý sa pozerá) C
- bodmi P a C je definovaný tzv. pohľadový vektor v = C-P, ten reprezentuje smer, ktorým je pozorovateľ P zameraný (prípadne polohu a smer kamery).
Premietanie (rovnobežné alebo stredové) priestoru do roviny – priemetne (pohľadovej roviny), ktorú je účelné zvoliť kolmo k tretej súradnicovej osi snímacej súradnicovej sústavy. Realizácia tohto kroku si vyžaduje znalosť všeobecných zobrazovacích rovníc pre rovnobežné resp. stredové premietanie a ich špeciálnych typov (ortoprojekcie, axonometrie, perspektívy, atď.).
Akonáhle máme zvolenú polohu kamery a priemetňu, dá sa už riešiť viditeľnosť v scéne pomocou algoritmov v priestore obrazov, napríklad odstránenie odvrátených mnohouholníkov pri mnohouholníkovej reprezentácii. - Konštrukcia súradnicovej sústavy pozorovateľa (snímacej súradnicovej sústavy)
Prehľad vstupných, výstupných a vstupno-výstupných zariadení
- Vstupné a výstupné zariadenia vhodné pre stredné školy, SPŠ strojnícka Košice
- Vstupné a výstupné zariadenia vhodné pre stredné školy, Športové gymnázium Košice
ZŠ Pribinova, Nováky
Možnosti reprezentácie obrázka v počítačovej grafike
- Rastrová grafika
- súboor grafických bodov - pixelov.
- Každý pixel obrázka ma zakódovanú svoju farbu
- pri zväčšení obrázka dochádza k tzv aliasu
- Vektorová grafikaa
- obrázky popisované geometrickými primitívami
- škálovateľné
- geografické záznamy, ilustrácie knižných publikácii, animácia, šablóny
Rozdiel medzi vektorovou a rastrovou grafikou